دیدبان

اعتراض نمایندگان به `دلالی شغلی` چند روز گذشته مجلس

اعتراض نمایندگان به `دلالی شغلی` چند روز گذشته مجلس
دیدبان:روز یکشنبه و پس از مراسم تحلیف روحانی، و ارائه لیست کابینه یازدهم که با حضور تعدادی از وزرای پیشنهادی همراه بود راهروهای مجلس نیز طوری شاهد خوش و بش نمایندگان با وزرای پیشنهادی بود که در حاشیه هایی که عصر همان روز منتشر شد، رنگ بوی لابی بازی دیده می شد.

 بدون شک "لابی" کردن در زمان رای اعتماد به وزرا به یک امر جاافتاده نه تنها در ایران بلکه در جهان تبدیل شده است و طی چند روز پس از مراسم تحلیف نیز شائبه هایی مبنی بر این امر در راهروهای مجلس شنیده می شد؛ حتی طی این چند 

روز نمایندگان و صاحب نظران زیادی هشدارهای زیادی را درباره این عمل ناشایست تذکر داده اند بطوری که حتی عماد افروغ استاد دانشگاه و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی از "لابی"هایی که در زمان رأی اعتماد به وزرا در مجلس صورت می‌گیرد، به‌عنوان یک "واقعیت تلخ" یاد کرد و با اشاره به احتمال به نتیجه رسیدن این لابی‌ها گفت: مجلس نباید تحت‌تاثیر برخی از لابی‌ها از وظیفه قانونی خود عدول کند.

تشدید این مسئله باعث شد که صبح امروز تعدادی از نمایندگان نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و اعتراض خود را در صحن علنی اعلام کنند؛ ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) طی تذکری آئین‌نامه‌ای خطاب به هیئت رئیسه مجلس گفت: موادی از آئین‌نامه مجلس شورای اسلامی بر موضوع التزام مجلس در مباحث پیرامونی آن توسط هیئت رئیسه مجلس تاکید دارد؛ به نظر می‌رسد در موضوع اداره جلسات، مباحث مربوط به تردد هیئت وزیران پیشنهادی لازم است تا چند نکته از سوی هیئت رئیسه مورد تذکر قرار گیرد. 

وی ادامه داد: در حالی که کمیسیون‌های تخصصی مجلس جلساتی را با وزرای پیشنهادی دارند و این وزرا برای حضور در کمیسیون‌ها در مجلس رفت وآمد می‌کنند، به نظر می‌رسد که بسیاری از آنها ربطی به وزراء ندارند و رفتارهایی انجام می‌دهند که باید هیئت رئیسه مجلس نظارتی بر روی این رفت و آمدها و ورود این همراهان وزرا و نوع تماس‌شان با نمایندگان مجلس داشته باشد.

این نماینده مجلس افزود: همچنین هیئت رئیسه باید بر روی تماس همراهان وزرا با نمایندگان و تحت فشار قرار دادن آنها و همچنین ارائه اطلاعات غلط از سوی این افراد به وزرای پیشنهادی را مورد نظارت قرار دهد چرا که حتی برخی از همراهان وزرا به نوعی دلالی شغلی را برای خود انجام می‌دهند. بنابر این هیئت رئیسه باید برای هفته آینده که زمان رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی است، نظارتش را بیشتر کند.

وی تاکید کرد: ما چند روزه شاهد حضور افراد بسیاری در مجلس بودیم که در راهروها و کمیسیون‌ها تردد می‌کردند و ارتباطات نمایندگان با وزرای پیشنهادی را تحت تاثیر خود قرار می‌دادند لذا هیئت رئیسه باید برای حفظ شان مجلس و نمایندگان این موضوع را مدیریت کند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس که ریاست صحن علنی را برعهده داشت در پاسخ به تذکر ندیمی گفت: گرچه این تذکر ربطی به دستور جلسه نداشت اما تذکر صحیحی بود. بنابراین این موضوع در هیئت رئیسه مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد تا بتوانیم به نحو احسن در خدمت وزرای پیشنهادی باشیم و از حواشی در این زمینه پرهیز شود. 

همچنین بهروز نعمتی نماینده مردم اسدآبادی در مجلس در تذکری آئین‌نامه‌ای اظهار داشت: همانطور که آقای ندیمی نیز اشاره کردند اگر روز گذشته در اطراف صحن و راهروهای مجلس توجه می‌کردید حدود هزار نفر از خارج از مجموعه، وارد مجلس شده بودند. 

وی برهمین اساس تاکید کرد: اگر قرار است با لابی‌های سنگین سعی در انجام کاری شود و یا شرکت تعاونی‌هایی در این زمینه ایجاد شده است، باید جمع شود و هیئت رئیسه مجلس که براساس آئین‌نامه سوگند خورده و وظیفه دارد تا حواشی مجلس را جمع کند، باید تدبیری بیندیشد تا در این روزها که بحث بررسی صلاحیت وزرا مطرح است، افرادی خارج از مجموعه وارد مجلس نشوند و سعی نکنند که رای نمایندگان را تحت تاثیر قرار دهند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: این افراد بسیار هم تند برخورد می‌کنند و با قسم و قرآن راه می‌افتند بین نمایندگان و می‌گویند که فلان کس دوست ما و رفیق ما است و شما به او کمک کنید. در حالی که ما نمایندگان در مقابل مردم قسم خورده‌ایم که براساس حق عمل کنیم. 

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نیز در پاسخ به تذکر این نماینده مجلس گفت: البته تعداد این افراد هزار نفر نبوده اما هر چقدر هم که باشند، این تذکر صحیح است.

نعمتی در همین زمان خطاب به هیئت رئیسه گفت: روز گذشته به قدری تعداد این افراد زیاد بود که حتی در زمان نماز جماعت هم جایی باقی نمانده بود و تمام صف‌ها توسط این افراد پر شده بود.

بدون شک جایگاه نمایندگان ملت و مجلس شورای اسلامی بگونه ای است که باید بر حسب وظایف مصوب و مقرر قانونی خود عطف به همین موازین تعریف شده و بدون توجه به مصلحت‌های روزمره البته با ادبیاتی حکیمانه، مدبرانه و فهیمانه ارزیابی خود را مطرح کرده و نقاط قوت و ضعف تک تک وزرای پیشنهادی را برای مردم معلوم کند تا این تصور پیش نیاید که در حال حاضر شرایط خاص، مصلحت‌های خاص و یا اقتضائات خاصی وجود دارد.


مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران